Recenzie – Minunea/Wonder de R.J. Palacio

11387515

Descriere: I won’t describe what I look like. Whatever you’re thinking, it’s probably worse.

August (Auggie) Pullman was born with a facial deformity that prevented him from going to a mainstream school—until now. He’s about to start 5th grade at Beecher Prep, and if you’ve ever been the new kid then you know how hard that can be. The thing is Auggie’s just an ordinary kid, with an extraordinary face. But can he convince his new classmates that he’s just like them, despite appearances?

R. J. Palacio has written a spare, warm, uplifting story that will have readers laughing one minute and wiping away tears the next. With wonderfully realistic family interactions (flawed, but loving), lively school scenes, and short chapters, Wonder is accessible to readers of all levels.

Recenzie: Nu-mi vine să cred cât de greu este să vorbești despre cărțile care chiar ți-au plăcut. Minunea pare să facă parte din categoria de cărți pentru copii, dar, precum Micul prinț, mi se pare o carte pentru toți. Este una din acele cărți care-ți oferă o lecție de viață, fie că ai 10, 20, 30 sau chiar mai mult. Povestea lui Auggie e de-a dreptul palpabilă, simți acele sentimente de parcă ar ieși din cuvinte și totul îți pare extrem de real.

„Kinder than is necessary. Because it’s not enough to be kind. One should be kinder than needed.”

Probabil majoritatea vă amintiți emoția din prima zi de școală, mai ales dacă era vorba de o școală nouă și de colegi noi. Atâtea emoții… Ei bine, imaginați-vă că sunteți în situația lui Augustus, copil școlit acasă până la acea vârstă, nu a avut parte de extrem de multă interacțiune cu alți copii de vârsta lui, însă, acum se duce la școală, deci ar trebui să fie totul mai bine, să-și facă mai mulți prieteni. Cu toate astea, aspectul său îl transformă din prima zi în subiectul principal de discuție între ceilalți. Toate acele priviri și șușoteli… Totuși, Auggie continuă să meargă în continuare la școală, se împrietenește cu o fată, Summer, iar colegul lui, Jack, pare a fi și el un tip de treabă.

tumblr_mfawntzymi1qlu024o1_500

Această carte ilustrează perfect ideea de bunătate și empatie, nu doar în rândul copiilor, ci și în rândul celor mari. Pentru că acesta este adevărul: nu doar copiii sunt cei cu prejudecăți. Cât timp am fost în pielea lui Auggie, parcă am resimțit și eu „privirile” celor mari. Diferența era dată de faptul că, față de cei mici, adulții se stăpâneau și nu spuneau tot ceea ce le trecea prin cap.

„Now that I look back, I don’t know why I was so stressed about it all this time. Funny how sometimes you worry a lot about something and it turns out to be nothing.”

Povestea a fost bine conturată și a atins toate punctele din viața lui Augustus: cum sunt părinții lui, relația cu sora sa, răutatea voită sau involuntară venită din partea celorlalți, însă, partea ce mi-a plăcut cel mai mult a fost despre prietenie și acceptarea ideii că, în cele din urmă, nu ambalajul este cel ce contează, ci ceea se se află în interiorul lui. Asta ne-au demonstrat Augustus, Summer și Jack, iar mai târziu, întreg colectivul clasei. Summer a fost prima care s-a împrietenit cu Augustus, fără intervenția directorului sau a altcuiva. Personal, am văzut bunătatea întruchipată în acestă fetiță. Deși copiii începuseră să șușotească despre ea, aceasta tot continua să se așeze la prânz lângă prietenul ei, Augustus. Deși i s-a oferit popularitate și „onoarea” de a sta lângă cei mai cunoscuți din școală, ea a preferat să rămână cu prietenul ei amuzant și inteligent. Devotamentul dovedit de ea mi s-a părut incredibil și chiar mă rog să existe mai mulți oameni de tipul micuței Summer.

wonder

Jack, deși la început a fost mai mult obligat să stea pe lângă Auggie, ulterior s-a dovedit un prieten de încredere. Am adorat această tranziție a copiilor din școală, cel puțin a majorității lor. Dacă la început îl renegau și îl tratau de parcă suferea de o boală contagioasă, Augustus a reușit să-i facă să treacă peste aspectul său fizic și să-i descopere calitățile ascunse în spatele „ambalajului”.

„Courage. Kindness. Friendship. Character. These are the qualities that define us as human beings, and propel us, on occasion, to greatness.”

Cartea în sine este o lecție de viață, despre cum e să fii diferit, respins, dar și despre cum e să descoperi prietenia adevărată, susținerea din partea celorlalți și, în cele din urmă, despre sentimentul de a fi acceptat. O recomand cu drag, nu doar pentru cei mici, ci pentru oamenii de toate vârstele.

Un gând despre &8222;Recenzie – Minunea/Wonder de R.J. Palacio&8221;