Literatura de ieri vs. literatura de astăzi

Deoarece sunt o cititoare împătimită și mă învârt cât de cât printre grupulețele de cititor, n-am cum să ignor vechea dispută, care intervine de fiecare dată atunci când cineva se stabilește într-o tabără sau alta. Personal, mă mândresc cu performanța de a citi câte puțin din toate, dar mi-a luat ceva timp să descopăr faptul că trebuie să-mi lărgesc cât de cât orizonturile și să am o oarecare idee despre originile literaturii. Așa că, din când în când, mai strecor un clasic printre lecturile mele. Cine îmi poate interzice să o citesc pe Jane Austen, pe Charlotte Bronte sau pe Emily Bronte, imediat ce am terminat o carte de-a lui Murakami sau un volum de-al lui G.R.R. Martin sau, de ce nu, un autor din țara noastră, că avem destul de mulți care își fac bine treaba. În bătălia aceasta, mi-e imposibil să mă situez într-o parte sau alta. Am nevoie de clasici, dar sentimentele autorilor contemporani sunt mai apropiate de ale mele.

banner-v4

Prin acest proiect, Târgul cărții ne invită să ne spunem părerea despre ceea ce simbolizează atât literatura clasică, cât și cea contemporană. Aveți AICI articolul lor, precum și articolele altor bloggeri.

1. Sunt cărțile de ieri mai valoroase decât cele de astăzi?

Sunt mai valoroase în comparație cu destule „cărți” apărute în ziua de azi, pentru că atunci nu se publica orice, n-aveau atât de multă hârtie de consumat, iar ceea ce ieșea din tipar era atent analizat. Pe când, în ziua de azi, oricine poate publica dacă are ceva bani. Nu contează că ceea ce a scris este o mare porcărie, că cel mai bun citat este de genul „Hei, tipo! Ce ochi ca cafeaua ai!” sau că singurii oameni ce vor cumpăra cartea sunt rudele așa numitului autor. Și asta în cazul în care nu au pretenția la un exemplar gratis.  Există și cealaltă continuare: telenovela ta, cu blonda arătoasă și dezorientată în dragoste, ajunge să fie bestseller, iar tu ai dat lovitura. Comparativ cu această „gamă de cărți”, literatura de ieri câștigă. Nu spun că atunci erau chiar toate cărțile bune, însă, numărul celor dezamăgitoare era mult mai mic. Totuși, există și cealaltă parte a cărților din ziua de azi, parte de care eu sunt mai mult decât încântată. Cărțile care, deși nu dau pe afară de metafore și sunt lipsite de scrisul acela greu, te fac să te simți de parcă ai ține în mâini cel mai de preț lucru din lume. Dacă aș primi două titluri de cărți pe care să le compar, probabil aș ajunge la un verdict, dar la modul general, nu pot să mă pronunț.

large-39

2. Se scria mai bine pe vremuri?

Se scria mai bine din punct de vedere stilistic, nu degeaba sunt recunoscuți clasicii pentru limbajul greoi. Dacă stai să analizezi scriitura unui clasic, mai mult ca sigur o vei găsi superioară celei contemporane, pentru că ei acordau ani din viața lor unui singur roman. Cu toate astea, tocmai acest stil de a scrie m-a făcut să mă simt foarte distanțată de poveste, de parcă era o barieră între mine și personaje. Desigur, există și excepții, dar în cea mai mare parte am observat această distanțare. Pe când literatura contemporană mi se pare mult mai accesibilă cititorului și se joacă mult mai mult cu emoțiile sale, dacă este vorba de literatură adevărată.

large-40

3. Marii scriitori de ieri sunt mai prejos decât cei de astăzi?

În niciun caz! Doar îi consider mai puțin populari în rândul adolescenților și tinerilor. Deoarece majoritatea nu se mai regăsesc în astfel de cărți, ajung să le evite.

4. Timpul este cel ce dă valoare cărților?

Da. O carte care a supraviețuit atâția ani, fără să intre în umbra altor noi apariții, cu siguranță este o carte cu valoare. Deși popularitatea cărților contemporane scade și crește, clasicii sunt cei ce rămân constanți în rândul cititorilor. Acest lucru este valabil dacă vorbim la modul general. Dacă ne referim la o singură persoană, este posibil să adori o carte ieșită de o lună și să urăști din toată inima un clasic.

large-41

5.  Rândurile scrise în urmă cu decenii sunt mai valoroase decât cele scrise recent?

Rândurile scrise cu decenii în urmă sunt doar diferite față de rândurile scrise în prezent, dacă e de bine sau de rău, asta depinde de fiecare carte în parte.

6. Pot fi comparați scriitorii de astăzi cu cei de ieri?

Desigur. În privința calității scrisului, categoric îi văd câștigători pe clasici, dar în privința transmiterii de emoții și sentimente, cei contemporani se descurcă mult mai bine.

Vă învit și pe voi să vă spuneți părerea! Care credeți că este tabăra câștigătoare?

Lasă un răspuns

