Clișee de prin cărți

Din moment ce am acumulat ceva cărticele în bagajul meu, m-am gândit că pot aborda acest subiect, să-mi exprim o oarecare părere. Am avut și eu perioada mea de glorie fantasy, în care devoram roman după roman, prinsă cu totul în povestea ce mi-era prezentată. Însă, după un timp, ți se cam ia să regăsești aceleași personaje, sub alte nume, aceeași idee principală și același „au trăit fericiți până la adânci bătrâneți” sau varianta numărul doi: omorâm personajul principal, să șocăm puțin cititorul, poate rămâne cu impresia că a fost o carte surprinzătoare. Deși de cele mai multe ori sunt lipsite de substanță, cărțile de genul chiar te pot acapara cu totul, așa cum mi s-a întâmplat și mie pe la început cu Jurnalele Vampirilor, Cercul secret sau Micuțele Mincinoase. Deci, în continuare, vă voi povestii despre câteva clișee remarcate de mine.

1.Triunghiul amoros

large-32

Care primește titlul de „cel mai enervant clișeu”. Pur și simplu creierul meu nu poate procesa așa ceva. De ce ai face așa ceva? Se ia una bucată fată și două bucăți de băieți, dintre care OBLIGATORIU unul este tipul bun, iar celălalt este tipul rău, că altfel n-are farmec povestea. Fata se îndrăgostește de băiatul numărul #1, dar, pe parcurs, se simte atrasă de băiatul numărul #2 că na, e tipul dur și inabordabil, care se poartă urât cu ea. Cu toate astea, ea știe că are un suflet bun și vrea să ajungă la el. Dă-l încolo pe tipul bun și de treabă, ne aruncăm în brațele celui care se poartă ca un măgar cu noi și cu toată lumea. Doar mie îmi vine să-i arunc în față fetei o cărămidă pe care scrie: „ Fătucă, stai potolită alături de băiatul drăguț! Nu mai face atât pe prostuța!”?

2.Transformarea de peste noapte

large-33

Azi ne trezim, ne spălăm pe dinți, mergem la școală, din nou acasă, mâncare, somn și… BOOM… a doua zi luptăm cu extratereștrii intergalactici. Ce? E posibil! Așa zice cartea! Cel mai rău în aceste situații nu mă deranjează schimbarea bruscă, ci atitudinea protagonistului. Nu tu uimire, nu tu șoc, nu tu leșin, nu tu o reacție normală în momentul în care afli că lumea ta s-a schimbat. Vor să mă omoare niște monștrii? Ieeei, ce mai aventură…

3.Tipa antisocială și Domnul Perfect

large-34

Și câte reinterpretări am văzut la această idee! Fata ușor ciudățică, fără prieteni, care stă mereu singură și e batjocorită sau ignorată de toată școala. Iar el, băiatul înalt, cu pătrățele, păr ciufulit, ochi strălucitori, dinți de parcă face reclamă la pastă, buze cărnoase, brate puternice, îmbrăcat la modă, bogat și, desigur, popular, dorit de toate fetele pe o rază de câțiva kilometri. Dar nuuu… el o observă pe fata retrasă și vrea să se apropie de ea, să o scoată în lumina reflectoarelor, iar ea să joace rolul Cenușăresei.

Da, acum câțiva ani citeam extrem de mult acest gen de cărți. Pe câteva le consider și acum cărți destul de bunicele, dar sunt și altele de care nu m-aș mai atinge în veci. Ideea este că, dacă un clișeu de genul este integrat într-o poveste bună, care are cât de cât sens și nu pare trasă de păr, nu văd nimic rău în asta. Însă, când totul este scris prost, iar acțiunea lasă și ea de dorit, acea carte merită pusă pe o listă neagră.

În prezent îmi place să diversific ceea ce citesc. Ba un clasic, ba ceva horror, ba ceva young adult, ba romance… astfel încât să dau peste povești unice, diferite de ce am mai citit, poveștii care să mă intrige și să mă surprindă. Din acest punct de vedere, cred că am ajuns la un echilibru cu ceea ce citesc.

Voi? Ce părere aveți despre aceste clișee? Sau mai aveți altele de adăugat?

4 gânduri despre &8222;Clișee de prin cărți&8221;

  1. Aşa o extindere pentru clişeul #3: tipa se mută într-o şcoală nouă, ofc e cam antisocială, dar îşi face o prietenă super de treabă ce e amuzantă şi pozitivă etc şi aia îi prezintă şcoala inclusiv cel mai sexy tip de pe acolo. 😀 Într-adevăr nu pot spune că nu-mi plac cestiile de genul pentru că mă relaxez citindu-le şi mă apucă o nostalgie într-un fel :)) dar, într-adevăr, când e prea prost scris şi acţiunea nu duce nicăieri, atunci mai bine-ţi scoţi ochii decât să citeşti aşa ceva.

    1. Exact! De exemplu, Harry Potter începe prin clișeul #2, lumea lui se schimbă peste noapte, dar pentru că autoare a știut cum să contureze acțiunea, am reușit să trec ușor peste asta, iar Harry Potter să devină una dintre seriile mele preferate. :))

  2. Dintre toate clișeele cel mai tare urăsc triunghiurile amoroase. Mă consumă psihic și uneori am impresia că-s puse acolo doar să umple pagini din lipsa de imaginație.
    Fata bună şi băiatul rău, recunosc, tipul ăsta de poveste e plăcerea mea vinovată, desigur nu mai e ca înainte, pentru că m-am mai schimbat, dar am început să aleg cu mai mult cap ce citesc şi dacă e chiar rău rău renunț la carte.

    Ador poza cu TVD :))))))))))

  3. Si the new guy e musai la fel de retras ca domnisoara mentionata de tine, si apoi avem the bad boy cu tatuaje si motocicleta, si fata de care sunt indragostiti toti tipii din carte cand ea il vede doar pe jerk-ul de mai sus.. si apoi in fantasy in situatii critice personajul principal descopera brusc noi abilititati fix la momentul potrivit. Iar love intrest-ul e acolo sa salveze situatiile critice indiferent de loc/moment/etc pentru stalking is the new cool. Si in contemporary ma enerveaza cand tipul saruta pe gura doar pe tipa aia the one and only (what the fuck is that? doar mie mi se pare un cliseu cel putin ciudat?) sau nu duce pe nimeni acasa (ori in ce stiu eu ce loc special) decat pe mandra, pentru ca oh ce minunata e ea desi abia au schimbat 2 cuvinte. Sau toata lumea ii spune tipei noi sa stea departe de X, ori toata lunea vede ce chimie e intre ei si toti tin sa ii mentioneze ei asta. Sau… sau… sau…

    Ma opresc aici ca vad ca prea multe lucruri ma scot din pepeni prin unele carti 😂😂 Daca dau de o situatie din asta trec peste, dar daca daca sunt mai multe inchid cartea si trec la alta (plenty of fish in the sea and all)

Lasă un răspuns

