Recenzie – Înainte să te cunosc de Jojo Moyes

31122073Descriere: Lou Clark știe o mulțime de lucruri. Știe câți pași sunt de la stația de autobuz până acasă. Știe că îi place să lucreze la ceainăria The Buttered Bun și că s-ar putea să nu fie îndrăgostită de iubitul ei, Patrick. Ceea ce Lou nu știe este că e pe cale să-și piardă locul de muncă și că viața ei rămâne normală doar pentru că e, în esență, previzibilă.

Will Traynor știe că accidentul de motocicletă pe care l-a suferit l-a făcut să-și piardă dorința de a trăi. Știe că totul i se pare acum insignifiant și lipsit de bucurie și știe totodată și cum să pună capăt acestei stări de lucruri. Ceea ce Will nu știe este că Lou e pe cale să-și facă apariția în lumea lui într-o explozie de culoare. Și nici unul dintre ei nu știe că urmează să schimbe destinul celuilalt pentru totdeauna.

Înainte să te cunosc e o poveste de dragoste pentru generația de azi, despre o iubire neașteptată între doi oameni care nu au nimic în comun. O carte romantică și imprevizibilă, care îi va provoca pe cititori să se întrebe ce e de făcut atunci când, de dragul celui pe care îl iubești, trebuie să-ți sacrifici propria fericire.

Recenzie: Și a venit momentul să vorbesc mai pe lung de carte declarată locul 1 în topul meu de cărți, citite în anul 2016. În primul rând, țin să menționez că am am avut oarecare prejudecăți și poate, datorită lor, cartea a reușit să mă surprindă într-un mod extrem de plăcut. Fiind o carte foarte mediatizată, cu agitația din jurul ei și al filmului, chiar credeam că se va întâmpla ca în alte cazuri, anume că mă va dezamăgi în anumite privințe. A doua prejudecată greșită a fost legată de faptul că mă așteptam la o poveste siropoasă de dragoste. Mai auzisem de autoare, știam că mai publicase romane de dragoste, dar cum în majoritatea timpului nu sunt o mare fană a cărților de dragoste duse la extrem, mi-am zis că nu-i de mine. Însă, se face că, într-o zi, am văzut-o la reduceri și parcă am avut un imbold să o cumpăr, „De ce nu? Cât de rău poate fi?”.

„Ai doar o viață. De fapt, este datoria ta să o trăiești cât mai mult posibil.”

Ei bine, nu doar că n-a fost rău, ci mi-a plăcut extrem de mult. N-am nici cea mai mică obiecție la adresa ei. De la personaje, la acțiune și atmosferă, toate s-au îmbinat perfect. Da, este o carte tristă. Da, probabil îți vor lăcrima ochii pe la sfârșit, însă, povestea e atât de frumoasă, încât merită cu desăvârșire să fie citită.large-27

Deși mă așteptam la ceva siropos de dragoste, am dat mai mult peste o carte despre viață, în general. Cum o clipă ne poate afecta întreaga existență, cum poveștile, în care bolnavul găsește leacul miraculos și se face bine, nu sunt mereu valabile, despre cum ne poate schimba o persoană viața, nu să o facă mai bună, ci măcar să-i ofere o pată de culoare în lumea asta alb-negru. Acest lucru  l-a făcut Lou pentru Will. Ea a fost pata de culoare din  întreaga carte. Deși se voia a fi o poveste tristă, personajul acesta o luminat totul prin simpla ei prezență. Îți este imposibil să nu o placi. M-a făcut și pe mine să mă simt mai bine, iar, datorită ei, cartea îți dă o stare de bine și o căldură, întâlnită la foarte puține cărți citite de mine până acum.

„Unele greșeli… doar au consecințe mai mari decât altele. Dar tu nu trebuie să lași rezultatul unei greșeli să fie lucrul care te definește. Tu, Clark, ai șansa de a alege să nu lași asta să se întâmple.”

Accentul s-a pus foarte mult pe Will și pe suferința lui. Ciudat este că această suferință nu mi-a stârnit milă, ci mai degrabă m-a făcut să fiu, precum el, dezamăgită de lumea asta și destinul care-ți poate lua într-o clipă absolut tot. Nu doar că i-a răpit lui Will posibilitatea de a se mișca, l-a și distrus pe interior. Un bărbat tânăr, cu bani, o iubită, îndrăgostit de aventură și sporturi extreme, plin de aspirații, redus dintr-o dată la un om în scaun. Chiar el cred că a mărturisit, la un moment dat, că dacă n-ar fi avut acea viață uimitoare înainte, probabil acum i-ar fi fost mult mai ușor să treacă prin cea din prezent.large

Pe de altă parte, Lou este tipul de femeie prinsă în rutina zilei, mulțumită cu viața ei liniștită și lipsită de peripeții. Cum v-am mai spus, este un personaj de-a dreptul delicios. Plină de optimism, mereu în căutarea soluțiilor, fericită de cele mai simple lucruri, ea este o explozie de bună-dispoziție. Chiar și când toată lumea renunța, ea tot se mai agăța de o mică speranță. Cum să n-o iubești?

Aceste personaje își influențează destinul reciproc, dacă în bine sau în rău, vă rămâne să aflați singuri, dacă citiți cartea.large-3

Înainte să te cunosc poate fi o lecție de viață, despre cum sănătatea este cea mai importantă, despre cum comoditate ne poate face să stagnăm, fără dorința de a evolua, despre cum să apreciem ceea ce avem în prezent, decât să ajungem să apreciem ceea ce am avut. Sau poate fi o simplă carte, care te va face să te atașezi de ea și care va reuși să te lase cu lacrimi în ochi. Cert este că o recomand cu drag, indiferent de ce prejudecăți aveți despre ea, eu zic că merită o șansă. Cum ziceam la început, „de ce nu?”.