Recenzie – Despre dragoste și alți demoni de Gabriel Garcia Marquez

despre-dragoste-si-alti-demoni-de-gabriel-garcia-marquez

Descriere: In 1942, intr-o manastire din America Latina sunt scoase la lumina ramasitele lumesti ale unei adolescente, Sierva Maria de Todos Los Angeles. Splendida ei podoaba capilara masoara douazeci si doi de metri lungime… Sa fie oare aceasta descoperire fructul imaginatiei inflacarate a autorului? Reala sau fictiva, ea reprezinta punctul de plecare al unei inedite povesti de dragoste, desfasurate pe fundalul pitoresc si decadent al Cartagenei, la mijlocul secolului al XVIII-lea.
Sierva Maria este muscata la varsta de douazeci de ani de un caine. Banuind-o de turbare sau ca ar fi posedata de diavol, Inchizitia o trimite la o manastire, unde, alaturi de exorcistul ei, Don Cayetano Delaura, traieste o pasiune nebuna, distructiva si, prin urmare, blestemata…
Prin aceasta capodopera situata la cumpana dintre istorie si legenda, misticism si erotism, Gabriel Garcia Marquez depaseste granitele realismului magic. Poezia si maiestria stilului sau transforma aici scena magicianului aventurier intr-un minunat iconostas baroc.

Recenzie: De când am „pățit-o” cu Un veac de singurătate, mi-am zis că nu mă voi mai atinge de acest autor prea curând. Deși poveștile lui mă prind într-un fel, stilul de a scrie al lui Marquez nu este printre preferatele mele, făcându-mă să mă plictisesc și să-mi pierd interesul foarte repede. Faptul că am ales această carte s-a datorat în mare parte titlului și numărului mic de pagini. E o carte prea scurtă ca să ai timp să te plictisești de ea, nu? Surprinzător este că întreaga poveste mi-a plăcut mai mult decât mă așteptam, însă tot rămân cu ideea că autorul are momente în care parcă te provoacă să intri într-un reading slump.

„Oamenii nebuni nu sunt nebuni, dacă cineva acceptă raționamentul lor.”

După de am citit descrierea, despre fata dezgropată, cu podoaba ei capilară extrem de lungă, mi-am creat anumite scenarii în cap, ceva mai fanteziste. Credeam că acțiunea va fi mult mai complexă, dar, din păcate, din acest punct de vedere am fost dezamăgită. Totuși, nu pot afirma că este un dezastru total. O poveste de iubire dintre o fată, ce este văzută ca o posedată de cel rău, și cel care ar trebui să o exorcizeze n-are cum să treacă neobservată.

large-14

Sierva Maria este o fată ce, încă de la naștere, a fost renegată de mama ei și al cărei tată a avut mai mereu o atitudine indiferentă față de ea. Astfel, ea și-a petrecut mai tot timpul cu sclavii familiei, niște băștinași, de la care aceasta împrumută limba, anumite obiceiuri, iar comportamentul îi este total influențat de prezența acestor oameni. Deși compania lor i-a alinat oarecum existența, atunci când este mușcată de un câine turbat, personalitatea ei nu face decât să-i inducă pe oameni în eroare, considerând-o o posedată, cu ieșiri necontrolate și periculoasă pentru cei din jur, dar și pentru ea însăși. Tatăl decide să o ducă la o mânăstire, un loc care-i va schimba complet destinul.

„Pentru tine m-am născut, pentru tine am viață, pentru tine voi muri, pentru tine sunt acum pe moarte.”

Dacă pot afirma ceva despre Marquez, ar fi că nu duce lipsă de imaginație și o doză de ciudățenie. După cum probabil v-ați dat seama, povestea este diferită față de ceea ce puteți întâlni în alte cărți, complet lipsită de clișee și, datorită acestui lucru, am apreciat cartea. Îmi aduce ceva nou, mă scoate din zona de confort și-mi pune imaginația la încercare. Ideea de dragoste interzisă a fost folosită de foarte multe ori, de la clasicul Romeo și Julieta până în prezent, și tind să cred că va fi folosit în continuare, însă, îmi place ca acest subiect să fie găsit sub diferite ipostaze, care mai de care mai interesantă. Ideea de iubire, dintre o fetiță, considerată posedată de demoni, și un om al bisericii, cu ceva ani mai în vârstă, m-a șocat inițial. Mi s-a părut atât de dubioasă și mi-a adus aminte de Lolita, dar la un cu totul alt nivel. Mi-a luat ceva timp să mă acomodez cu acest cuplu sau cel puțin asta cred eu, că m-am acomodat. Deși ar fi fost loc de mai bine, nu pot spune că povestea e rea, reușind să mă surprindă în anumite momente.

large-15

Cât despre celălalt element din titlu, „demonii”, aici este discutabil. Ce mi-ar fi plăcut să dezbat un astfel de titlu la ora de română. :)) În primă fază, m-am gândit că s-ar putea referii la faptul că Maria era considerată posedată. Mai târziu, când am văzut comportamentul celor de la mânăstire, mi-a fost foarte ușor să-i asociez și pe aceștia cu niște demoni, chiar dacă erau „slujitori ai Domnului”. Însă, în ultimă fază, fiind martoră la povestea de iubire, n-am putut să-mi opresc mintea să nu compare acea dragoste cu niște demoni, ce te împing să faci orice pentru ființa iubită, să-ți pui toată viața în pericol pentru ea și să speri orbește la un viitor liniștit.

„Ceea ce este esențial, prin urmare, nu este că nu mai crezi, ci că Dumnezeu continuă să creadă în tine.”

Sfârșitul m-a luat puțin pe nepregătite. Am simțit o oarecare nehotărâre, într-un moment părea că totul o să se termine bine, iar în altul părea că personajele sunt fără scăpare. Ce a ales autorul pentru ele, rămâne să aflați singuri.

Personal, încă nu sunt lămurită dacă îmi place sau nu Gabriel Garcia Marquez, dar, pentru că uneori pot deveni o masochistă când vine vorba de citit, cândva cred că voi citi și Dragostea în vremea holerei. Ce am de pierdut?

2 gânduri despre &8222;Recenzie – Despre dragoste și alți demoni de Gabriel Garcia Marquez&8221;

1. Dupa ce am citit aceasta recenzie ma gandesc sa citesc si eu cartea, in special ca am avut aceiasi experienta confuza cu Un veac de singuratate si cam evitam autorul. Dar daca spui ca asta nu este scrisa asa incalcit, iar povestea suna chiar bine, parca as incerca-o.