Recenzie – Parfumul de Patrick Suskind

parfumulDescriere: Romanul Parfumul a fost tradus în 47 de limbi, vândut în peste 16 milioane de exemplare şi ecranizat în 2006 de Tom Twyker, cu Ben Whishaw şi Dustin Hoffman în rolurile principale.
În Provenţa secolului al XVIII-lea, viaţa locuitorilor din oraşul Grasse se scurge în ritmul dictat de cele mai înmiresmate flori: iasomia, lavanda, tuberoza şi trandafirul. Până când, într-o vară, dimineţile parfumate încep să fie prilejul unor descoperiri macabre: trupurile goale ale unor fete nubile, ucise cu o lovitură în moalele capului. Nimeni nu ştie cine e criminalul, nici adevăratul motiv ce îl împinge să le ia viaţa acestor tinere. Pentru Jean-Baptiste Grenouille, căci umilul ucenic parfumeur al văduvei Arnulfi, este vinovatul, frumuseţea de-abia îmbobocită a victimelor sale este asemenea unei flori rarissime, care împrăştie în jurul ei efluvii preţioase. Din aceste efluvii sublime, Grenouille va distila cel mai primejdios parfum din lume.

Recenzie: Deși încerc pe cât se poate să respect regula „cartea înaintea filmului”, în cazul acesta n-a fost posibil, deoarece am văzut filmul acum câțiva ani, când nu citeam cine știe ce și clar nu știam că ar fi putut exista o carte, după care a fost făcut filmul. Dar, trecând atât de mult timp, știam într-o mică măsură acțiunea, habar n-aveam de detalii, iar cei ce au făcut filmul s-au depărtat puțin de povestea din carte.

„O forţă cu mult mai mare decât cea a aurului, a torţei şi chiar a morţii: irezistibila capacitate de a inspira oamenilor iubire.”

Încă din titlu, „Parfumul”, ne dăm seama că în carte vom avea parte de o mulțime de imagini olfactive, iar autorul chiar nu are nici o reținere în a le folosi. Primele capitole ne introduc în Franța secolului al XVIII-lea, unde toate locurile sunt împânzite de duhoare. Într-un mediu caracterizat prin miros de pește putrezit, transpirație și detergent prost, se naște Grenouille, ființa cu cel mai fin nas din lume, cu cel mai dezvoltat simț olfactiv, dar care nu-și poate percepe propriul miros. De altfel, nimeni nu poate și asta îl face atât invizibil, cât și ciudat în ochii celora pe care îi întâlnește.

large-3

„Sufletul fiinţelor este parfumul lor.”

Grenouille trece pe parcursul vieții lui prin mai multe etape. Povestea lui începe din Paris, unde rămâne orfan încă de la naștere, crește într-un orfelinat și ajunge să fie vândut ca slugă, iar la sfârșitul acestei etape, întâmplător sau nu, ajunge ucenicul unui parfumier din Paris. A doua etapă este când pleacă în munți, departe de orice urmă omenească, fiind doar el și natura. A treia etapă începe când el devine frustrat de faptul că nu are un miros specific, nu-și cunoaște propriul miros și decide să se întoarcă printre oameni, cu scopul de a crea cel mai minunat parfum.

„El avea puterea. A ținut-o în mână. O putere mai mare decât puterea banilor sau puterea groazei sau puterea morții: o putere invincibilă de a controla iubirea omenirii. A existat doar un singur lucru pe care această putere nu l-a putut face: nu l-a putut face capabil să se miroasă.”

Nu am putut să nu remarc faptul că, în film, Grenouille mi-a stârnit și un oarecare sentiment de milă, pe când în carte, tot descoperit a fost un monstru lipsit de orice fel de bunătate. Urmărindu-l pe tot parcursul drumului său, n-am văzut altceva decât ură pentru tot ce există. Probabil, dorința lui de a construi cel mai uimitor parfum și dăruirea cu care vrea să-și ducă scopul la îndeplinire sunt singurele care-i mai dau o urmă de umanitate. În  rest, este exact cum ziceau celelalte personaje: „un om al diavolului”.

large32

Citind acestă carte, mi-am adus aminte de dezbaterile de la Română, când vorbeam de „condiția omului de geniu, în societatea în care trăiește”, pentru că personaju acesta mi s-a părut un geniu, deși nu se încadrează în tiparele normale. Prin mai tot ce a făcut, putem găsi urmele unui om de geniu. De la cum a reușit să ajungă ucenicul parfumierului, la cum a reușit să-și pună talentul pe hârtie, prin formule, la dorința lui de a sta cât mai departe de societate și de oameni, de a se izola cu totul, la planul pe care l-a pus la cale pentru a deține acel parfum unic și până la deznodământul întregii povești.

„… talentul nu înseamnă nimic, în timp ce experiența, dobândită în umilință și cu muncă grea, înseamnă totul.”

Singurul minus pe care l-am găsit a fost faptul că uneori întreaga poveste poate deveni ușor monotonă, lipsită de o anumită dinamică. Exceptând acest lucru, mi-a plăcut cartea și o recomand cu drag.

Un gând despre &8222;Recenzie – Parfumul de Patrick Suskind&8221;