Recenzie – Cum să uiți o femeie de Dan Lungu

13235958_1091080630965087_853020387_nDescriere: Andi şi Marga s-au cunoscut într-o împrejurare ciudată şi locuiesc împreună de un an şi jumătate. Sînt tineri jurnalişti şi lucrează la acelaşi ziar dintr-un oraş de provincie, ea la pagina de mondenităţi, iar el la investigaţii. Deşi lucrurile între ei merg bine, într-o zi Marga dispare, lăsînd un sibilinic bilet de adio. În lipsa unei explicaţii raţionale, Andi apelează la un întreg arsenal de strategii ale uitării. Viaţa lui se complică şi mai mult odată cu întîlnirea unui grup de neoprotestanţi şi cu sentimentul că Dumnezeu e pe urmele sale. Tot răul e spre bine, iar finalul poveştii nu e neapărat fericit, ci doar altfel. Tulburător şi amuzant, înfiorat de nelinişti existenţiale şi cutreierat de psihologii accidentate, Cum să uiţi o femeie este, în acelaşi timp, o carte despre dizolvarea mizantropiei şi recucerirea inocenţei, despre toleranţă, despre cum se poate vorbi despre Dumnezeu în ziua de azi.

Recenzie: Îmi doream de ceva vreme să citesc una din cărțile lui Dan Lungu, din două motive. În primul rând, este un autor român, iar autorii români mi-au ajuns mai mereu la suflet, fie prin poveste, fie prim felul în care scriu. Au un anumit stil, prin care te fac să te simți confortabil, iar cuvintele vin de la sine, fără a părea nimic forțat. Și, în al doilea rând, am auzit multe cuvinte de laudă la adresa lui, fiind destul de popular în rândul cititorilor, chiar și al adolescenților.

„Simţeam nevoia să râd. Să-i strivesc amintirea. Să o ridiculizez. Dar n-aş fi făcut asta cu voce tare, în faţa altora. Era răfuiala mea personală cu ea. Cu fantoma ei, mai degrabă.”

Din păcate, pentru cei ce au crezut asta, nu este un ghid despre cum să uiți o femeie, protagonistul nostru nici măcar nu încearcă asta, el vrea doar să conștientizeze faptul că a fost părăsit și să se împace cu acest lucru. Însă procesul respectiv durează, iar Andi trece prin diferite faze pe parcursul întregii cărți. Prima dată privește totul cu o umbră de neîncredere, Marga îl iubea, n-avea cum să pățească el așa ceva, sigur e doar o festă jucată de ea. După ce realizează că totul este serios, iar iubita chiar l-a părăsit, încearcă să-și analizeze relația, să găsească toate „bubele” și, în special, motivele ce au determinat-o să plece, dar nu reușește decât să realizeze cât de multă nevoie are de ea și ce înseamna Marga pentru el. Ultima fază e acceptarea. Acceptarea faptului că ea n-o să se mai întoarcă, iar viața lui trebuie să-și continue cursul, chiar și în lipsa ei.

larg555eCa cititor, privești toate aceste faze ale lui Andi și nu simți neapărat milă, cât dorința de a-l susține. Mi-a adus aminte foarte mult de Ultima noapte de dragoste a lui Camil Petrescu, doar că în situația de față nu știm sigur dacă Andi chiar a fost înșelat, dar, în ambele cărți, protagoniștii sunt părăsiți, iar singura realitate, știută de cititor, este cea din perspectiva personajului masculin, femeia neavând niciun cuvânt de spus. Totuși, în Ultima noapte, avem câteva presupuneri și piste, pe când în Cum să uiți o femeie, pare că Margăi i s-a năzărit peste noapte să plece. Avem parte de o mică secvență la sfârșit, dar nu știu ce să zic despre ea…

Dacă ar fi fost o poveste siropoasă de dragoste, probabil nu mi-ar fi plăcut prea mult, dar felul în care Dan Lungu a scris-o, cu ușoare urme de umor la fiecare pagină, o face o carte de-a dreptul „delicioasă”. Am plimbat peste tot cartea cu mine, la școală, în parc, în autobuz și astfel, cred că a avut mai mult farmec decât dacă o citeam acasă, în camera mea. Singura problemă avută a fost cu trecerile de la un timp la altul, de la o dată la alta, deoarece uneori mă bulversau și-mi lua ceva timp să realizez când aveau loc acțiunile.

Un gând despre &8222;Recenzie – Cum să uiți o femeie de Dan Lungu&8221;