Recenzie – Urzeala Tronurilor de George R.R Martin

Urzeala tronurilor vol 1+2 ed2013 - George RR Martin                          629302

Descriere: Într-un ţinut în care verile pot dura ani în şir şi iernile o viaţă, primejdia se arată la orizont. Vine iarna şi pe plaiurile îngheţate de la nord de Winterfell forţe întunecate şi stranii îşi adună puterile în spatele Zidului ce protejează întregul regat Westeros. În mijlocul conflictului se află familia Stark de Winterfell, oameni la fel de aspri şi neîndurători ca pământul pe care îl stăpânesc. Un tărâm al extremelor, de la fortăreţele de piatră ale iernii la castelele belşugului şi ale verii, în care lorzi şi prinţese, soldaţi şi vrăjitori, asasini şi bastarzi iubesc, se luptă şi uneltesc pentru a supravieţui. Între intrigi şi comploturi, tragedie şi trădare, victorie şi teroare, soarta familiei Stark, a aliaţilor ei şi a inamicilor atârnă de un fir de păr, în timp ce toţi încearcă să câştige cel mai periculos joc dintre toate: urzeala tronurilor.

„Romanul care marchează fără doar şi poate începutul detronării lui Tolkien: Urzeala tronurilor.“ – Newsweek

„Martin atinge un vârf absolut din punctul de vedere al tehnicii narative şi al scenelor de acţiune. Scriitura, imaginaţia, impactul emoţional şi extraordinara construcţie a universului său presupun o nouă definire a genului fantasy.“ – Booklist

Recenzie: Game o thrones este unul dintre cele mai urmărite seriale, ocupând primele locuri într-o mulțime de topuri, deci, e aproape imposibil să n-o fi auzit despre el *sau să nu luați spoilere, în cazul meu*. Am vrut să mă apuc de seria Cântec de Gheață și Foc de ceva vreme, dar, să recunoaștem, e o serie  destul de intimidantă, cu numărul acela imens de pagini, grosimea cărților și poveste, care mi se părea destul de întortochiată, mi-am zis că e mai bine să mai aștept. Însă, când s-a terminat sezonul 5 * dacă nu mă înșel* din serial, internetul a explodat, în special facebook-ul. Moarte unuia dintre personaje a fost atât de devastatoare, încât fanii mai aveau puțin și se duceau la biserică să aprindă o lumânare. Acela a fost momentul în care m-am decis să mă apuc de primul volum. Da, am început să citesc mai mult din frustrare. Adică ce, eu de ce să nu sufăr alături de restul?

“… a mind needs books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge.”
― George R.R. Martin, A Game of Thrones

Dacă aș începe să vă povestesc despre acțiune și personaje, probabil n-aș mai termina până mâine, deoarece ambele sunt din plin. Interesant este că n-am găsit nimic care să indice timpul în care se petrec lucrurile și țin să cred că am fost destul de atentă. Adică, acțiunea ar putea fi situată cu ani în urmă, sau într-un viitor îndepărtat, sau, de ce nu, în zilele noastre, într-un univers paralel. Cert este că ai impresia că totul este adevărat, că acea lume chiar ar putea exista, că personajele ar fi reale și acest lucru se datorează atenției pe care autorul a acordat-o fiecărui detaliu. Astfel de carte nu poate fi scrisă în repezeală, în 2-3 luni.

large (9)

Ei bine, dacă scrierea cărții a necesitat atât de multă atenție, la fel necesită și citirea. Consider că trebuie să ai o anumită stare atunci când te apuci de ea, altfel riști să cazi într-un reading slump de zile mare. Începutul este destul de greu, așa că în primele 100-200 de pagini nu faci decât să încerci să te acomodezi cu stilul cărții, să te prinzi ce se întâmplă și cum stau lucrurile în acea lume. Odată ce înțelegi toate aceste lucruri, lectura va curge de la sine. Eu una am simțit totuși că vreau să fac o pauză între cele două părți ale primului volum și m-am apucat de o carte mai ușoară. Cred că am făcut un lucru bun, deoarece eram într-o perioadă aglomerată și ar fi fost posibil să mi se pară un chin să termin o astfel de carte.

“Never forget what you are, for surely the world will not. Make it your strength. Then it can never be your weakness. Armour yourself in it, and it will never be used to hurt you.”
― George R.R. Martin, A Game of Thrones

Mi-a plăcut faptul că nu există un singur personaj principal, iar naratorul se schimbă la fiecare capitol. Acum nu vă imaginați că veți citi povestea din perspectiva femeii care dă cu mătura. :)) Naratorii sunt în număr de 8. Acest lucru ajută mult la dinamica acțiunii: treci la X-ulescu vezi pe cine mai omoară, după te duci la Y și vezi dacă a scăpat din belele, după care Z îți zice ce se mai întâmplă la castel. Nu ai timp să te plictisești!

Numărul mare de personaje duce la un număr mare de morți, iar în timpul lecturii am înțeles de ce ziceau toți că lui Martin nu-i e frică să-și omoare personajele, chiar și pe cele  principale. Aici nu se aplică regula „personajul bun oricum îl bate pe cel rău și câștigă, n-are cum să moară”, iar, când am realizat asta, eram deja prea șocată. Să nu mai spun că după aveam impresia că va ajunge să moară fiecare personaj principal.

Probabil v-ați dat deja seama că mi-a plăcut și recomand. Eu aștept momentul potrivit pentru următorul volum. 🙂

Un gând despre &8222;Recenzie – Urzeala Tronurilor de George R.R Martin&8221;