Recenzie – Întreab-o pe Alice de Autor Anonim

25544346Descriere: Întreab-o pe Alice este povestea fascinantă și în același timp terifiantă a unei adolescente care se confruntă cu problemele obișnuite ale vârstei: își dorește să fie populară, să aibă un prieten, i se pare că ar trebui să țină o cură de slăbire etc. Dar viața i se schimbă radical în momentul în care începe să consume droguri.

Emoționant și sensibil, jurnalul ei este mărturia cutremurătoare a luptei cu dependența, care o pune în situații dintre cele mai periculoase. Tânăra va înfrunta viața pe stradă, violența, ospiciul, anturajul periculos ‒ totul, paradoxal, numai din dorința de a duce o viață normală.

„Această carte extraordinară pentru adolescenţi este o dovadă a realităţii înspăimântătoare şi a literaturii de calitate.“ – The New York Times

Recenzie: Am citit această carte acum ceva timp și am vrut să-i fac o recenzie cât mai repede, pentru a nu uita absolut totul despre ea. Sincer, nici nu știu de unde să încep, cred că de aceea am tot amânat recenzia.

Întreab-o pe Alice nu este doar o carte, este povestea unei adolescente, între acele două coperți este toată viața ei. Este jurnalul unei fete de 15 ani, jurnal în care ea scrie despre trăirile ei, gândurile, temerile și visurile sale. Pentru ea, acest jurnal a devenit un „cel mai bun prieten”, căruia îi poate destăinui absolut orice, fără să-i fie rușine sau frică de faptul că o va judeca.

lar2ge

Alice este o adolescentă ca oricare alta, sunt sigură că mulți se vor regăsi în probleme ei: părinți care nu o înțeleg, probleme cu integrarea sau obsesia de a găsi orice mic defect la ea. Ei bine, Alice are parte de toate aceste probleme și din plin. Ea speră că totul se va schimba atunci când familia ei se mută în alt oraș, dar, într-o vizită la bunici, ea merge la o petrecere și, accidental, face cunoștință cu drogurile. Viața ei se schimbă. Vrea să simtă mai mult, percepția ei despre distracție devine alta, iar totul prinde alt gust. De aici, i se trag tot felul de probleme, ajunge să distribuie droguri, este înșelată, fuge de acasă, întâmpină greutăți precum foamea, frigul, lipsa banilor și a unui loc stabil.

În primă fază, am vrut să citesc cartea deoarece mi se părea ceva destul de light, care să nu-mi încarce mintea, ceea ce am primit doar într-o oarecare măsură. Cum să nu-ți încarci mintea când în carte sunt atât de multe subiecte care pot fi dezbătute? Cum să rămâi impasibil când ești avertizat că „se bazează pe jurnalul real al unei consumatoare de droguri în vârstă de cincisprezece ani”? Dar sentimentele mele în legătură cu toată povestea sunt total contradictorii.

Dacă aș fi avut siguranța că „Întreab-o pe Alice” chiar se bazează pe jurnalul real al unei fete, i-am fi dat 5 stele din 5 și mi-aș fi zis: Este viața cuiva aici, cine sunt eu să i-o judec și să o disec, comentând că nu mi-a plăcut cine știe ce scenă sau decizie. Însă, aici este problema, cartea mi s-a părut mult prea mult, pentru a fi în totalitate adevărată. Sau sunt eu prea optimistă în privința adolescenților?

large (1)

N-am fost deloc pe aceeași lungime de udă cu personajul principal, ba îmi venea să-i dau o palmă, ba îmi veneam să o iau de mână și să-i spun că-i sunt alături. Prima dată mi-am pus semne de întrebare despre veridicitatea romanului la scenele cu părinții ei. Dacă fata i-ar fi descris ca pe niște monștrii, care țipă la ea, o bat sau îi fac viața un calvar, aș fi zis că ea are motive să-i urască și să fugă de ei, dar ideea e că ei erau niște părinți protectori și chiar mi s-au părut în regulă, nu văd de ce ai vrea să-i îndepărtezi în asemenea mod. Aici mi s-a cam dus de râpă încrederea în ce citesc și m-am pus pe căutat detalii despre carte, din păcate, după ce am punctat-o pe Goodreads.

Autoarea nu este chiar atât de Anonimă pe cât se crede, iar jurnalul nu este real. Doar unele întâmplări au fost luate din realitate. Mă simt pe de o parte mulțumită că această semi-ficțiune i-ar putea face pe unii să realizeze că dependența de droguri este o problemă reală, iar pe altă parte, mă simt frustrată pentru ca autoarea a vrut sa-mi păcălească cititorii, folosindu-se de subiecte controversate și de problemele adolescenților.

Nu pot să spun că o recomand din toată inima, poate dacă sunteți pasionați de subiect sau vreți să încercați și astfel de cărți, să aflați mai multe despre cum pot drogurile să schimbe un om, o să găsiți ceva interesant aici.

3 gânduri despre &8222;Recenzie – Întreab-o pe Alice de Autor Anonim&8221;

1. Mi se pare interesant subiectul, cu toate că dacă nu e o carte bazată pe realitate, aşa cum afirmă, (şi e super trasă de păr) probabil nu prea o să-mi placă. Eh, eu am pus-o pe TBR-ul meu de pe Goodreads… poate o să o împrumut mai întâi.

1. Cred că asta e cel mai deranjant la ea, că e super trasă de păr. :)) Îmi aduce aminte de vorbele alea cu „dacă pupi un băiat rămâi însărcinată”. În cazul de față, dacă iei o dată droguri, clar ajungi rău și o să vrei să mori.