Recenzie – Marele Gatsby de F. Scott Fitzgerald

marele-gatsby-top-10-editia-2013_1_fullsizeDescriere:  Romanul a fost ecranizat, avandu-i in rolurile principale pe Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan si Joel Edgerton.

Un tanar fascinat de visul american, proaspat venit la New York si doritor de succes, Nick Carraway, impartaseste povestea transformarii lui James Gatz in Jay Gatsby. Pe fundalul unei Americi prospere, dar haotice, Gatz, minat de mirajul iubirii fata de Daisy Buchanan, isi schimba viata, devenind din student la Oxford gangster, traficant de bauturi alcoolice si apoi milionar. Iubirea sa pentru Daisy nu se implineste insa; ramane povestea donquijotesca a Marelui Gatsby, desfasurata odata cu un iluzoriu, nesfirsat American dream.

Recenzie:  Marele Gatsby ne demonstrează cum iubirea, cu tot ce presupune ea, te poate schimba în cel mai drastic mod, fie în bine sau în rău. În cazul personajului nostru, iubirea l-a făcut să vrea să evolueze, să devină cât se poate de bun, chiar dacă asta a însemnat să pătrundă într-o lume nu prea drăguță.

Am vrut să citesc această carte, chiar dacă văzusem filmul acum câțiva ani. Oricum nu-mi mai aminteam o mare parte din acțiune, deci a fost un moment destul de bun pentru a o citi. Partea proastă e că în ultimul timp gândul meu tot zboară în diferite părți, deci sunt singură că mi-au scăpat multe amănunte și detalii.

Acțiunea este prezentată din punctul de vedere a lui Nick Carraway, un tânăr ce se ocupă cu speculațiile la bursă. El se mută din vest în partea de est a Americii, găsindu-și o căsuță liniștită, chiar în apropierea lui Jay Gatsby, un bărbat bogat, misterios, care este gazda unor petreceri  pline de  strălucire, muzică bună, mâncăruri și băuturi extravagante.

Naratorul nostru, Nick, nu este nici pe departe în centrul atenției, el este doar un martor pe parcursul întregii cărți. El descoperă, odată cu noi, cine este omul din spatele acestor petreceri renumite, vrea să înlăture misterul, să vadă adevărata față a lui Gatsby și, prin acest lucru, el de deosebește de ceilalți musafiri. Nick vrea să cunoască gazda, nu doar să se bucure de ce i se oferă.  Acesta cred că e și unul din motivele pentru care Gatsby își pune toată încrederea în Nick, chiar dacă îl cunoaște de puțin timp. El îi destăinuie despre iubirea pe care o simte pentru verișoara lui Nick, Daisy, care este măritată și mamă a unui copil. Noi descoperim cum a început povestea lor de iubire, în urmă cu 5 ani, și cum soarta a decis să-i despartă.

Personajele sunt de bine conturate, personalitățile lor făcându-le să pară extrem de reale. Sincer, eu am urât-o pe Daisy. Am urât-o pentru superficialitatea sa, pentru faptul că mi se părea o femeie slabă, fără pic de judecată și extrem de ușor de influențat. În afară de frumusețe și de zâmbetul acela „superb”, nu înțeleg ce altceva a putut găsi Gatsby atrăgător la ea. Ba chiar mai mult, și-a condus întreaga viață în scopul de a o recâștiga pe Daisy și de a o face să rămână alături de el.

Sfârșitul mi s-a părut extrem de trist, nu pentru  momentul în sine (cei care au citit-o știu la ce mă refer), ci pentru ceea ce a urmat. Ultimele 20 de pagini nu făceau altceva decât să sucească cuțitul în rană din ce în ce mai mult.

Deși este scurtă, cartea conține tot ceea ce trebuie pentru a fi o carte bună. Plină de emoție, acțiune și sfârșindu-se ca o tragedie, Marele Gatsby constituie una dintre „must-read”-urile oricărui cititor.

Citate:  „Cine nu judecă şi nu condamnă lasă loc unor speranţe nelimitate.”

„Aveam acea convingere familiară că viaţa începea din nou odată cu venirea verii.”

„Gatsby crezuse până la urmă în luminiţa aceea verzuie, într-un viitor fremătător, care se îndepărtează însă cu fiece an în faţa noastră. Ne-a scăpat o dată, dar ce importanţă are… mâine o să fugim mai repede, ne vom întinde braţele mai departe… Şi tot aşa, până într-o dimineaţă… şi tot aşa, trecem de la o zi la alta, bărci împinse de curent, împinse fără încetare, tot mai înapoi, în trecut.”

2 gânduri despre &8222;Recenzie – Marele Gatsby de F. Scott Fitzgerald&8221;