Recenzie – Exorcizat de Radu Găvan

8594791

Descriere: În mijlocul unui oraş sufocant, un tânăr agent imobiliar, singur şi fără bani, se luptă cu disperare pentru supravieţuire. Răsăriţi deopotrivă din întunericul minţii sale şi din mizeria morală a societăţii corupte din jur, demonii din trecut se întâlnesc cu cei din prezent. Astfel, bătălia pentru păstrarea propriei umanităţi poate începe. Viu şi brutal, copleşitor din punct de vedere psihologic, Exorcizat este un rollercoaster ce străbate nemilos tenebrele minţii umane.

“A se citi cu precauție, întrucât Radu Găvan e transgresiv, dur și necruțător cu cititorul său. Eroul este un marginal, un frustrat, un inadaptat, un pervers, un dezechilibrat, este însă, în același timp, un romantic, care vrea cu orice preț să simtă și să fie și care nu renunţă niciun moment la speranţă. O dură critică socială, un experiment literar în forță, Exorcizat te va înfiora și fascina deopotrivă. Un debut atât de tulburător, atât de apăsător și de intens, încât mă tem de următoarea sa ispravă literară.” (A. R. Deleanu)

“Un regal al introspecției totale, fără milă, care sfârtecă atât prezentul, cât și amintirile ascunse în trecutul încețoșat și pașnic doar în aparență. Exorcizat ne vorbește despre ce nu vrem să auzim și să (re)cunoaștem. Despre noi înșine.” (Cristina Nemerovschi)

Recenzie:  După cum ziceam într-unul din articolele precedente, nu-mi amintesc exact care, îmi doresc de ceva vreme să trec în lista mea de „citite” și câteva dintre cărțile autorilor români contemporani. Culmea e că n-am avut niciodată nimic împotriva autorilor romani, nici măcar cei studiați la școală nu mi s-au părut atât de groaznici pe cât pretind mulți, doar că m-am aventurat cam mult în cărțile de afară, ocolind fără intenție titluri de la noi, care poate chiar meritau o șansă.

Acum o lună am dat o comandă și, cautând printre cărțile de la Herg Benet ceva care să mă atragă, am ajuns la Exorcizat de Radu Găvan. N-am putut să rezist în fața acelei descrieri. Am citit-o în timp de o săptămână, ceea de e destul de repede, având în vedere că oboseala era prezentă mereu și reușeam să citesc doar câteva pagini seara.

Cartea îl are în prim plan pe un tânăr de douăzeci și ceva de ani, care s-a mutat de acasă și încearcă să se pună pe propriile picioare. Văzut singur, fără studii superioare, lipsit de siguranța oferită de familie și fără un salariu stabil, el încearcă să supraviețuiască și să-și ducă existența, în așteptarea unor zile mai bune. Personajul este unul destul de complex, făcându-te să ai sentimente total contradictorii atât în privința lui, cât și a acțiunilor sale. Trecerea de la milă, la scârbă și iar la milă se face pe parcursul a doar câtorva pagini. De aici cred că vine și partea cu „Exorcizat este un rollercoaster” din descriere, deoarece chiar asta am simțit.

Cartea prezintă o realitate crudă, deci nu vă așteptați la ceva motivațional. Tânărul nostru nu se transformă într-un om de excepție, pe picioarele lui, viața sa nu este colorată într-un roz țipător și succesul nu-l lovește peste noapte, însă trebuie să recunosc că are parte de anumite experiențe destul de „variate”, să zicem.

Având în vedere că este un roman de debut, cred că autorul a făcut o treabă foarte bună. Deși destul de dură pe alocuri, cartea te prinde repede și nici nu-ți dai seama cum treci de la un capitol la altul. Ideea e că mi-a plăcut și nu știu de ce, dar am impresia că acest autor și restul autorilor români, în general, nu mă vor dezamăgi pe viitor.

„Peste ani mi-am dat seama că o cutie frumoasă nu trebuie neapărat să conțină o bijuterie.”

6 gânduri despre &8222;Recenzie – Exorcizat de Radu Găvan&8221;