Recenzie – Să nu mă părăsești de Kazuo Ishiguro

Descriere: Tragic, emotionant, tensionat si cu un final surprinzator, Sa nu ma parasesti este unul dintre cele mai bune romane al lui Ishiguro, nominalizat la Booker Prize, National Book Critic Circle Award si Arthur C. Clarke Award si inclus pe lista celor mai bune carti ale anului in The New York Times, Publishers Weekly si in numeroase alte reviste prestigioase.

Katie H. este educatoare. Slujba ei este aceea de a-i ajuta pe „copiii-clone” sa creada ca, in institutia de la Hailsham, intre vizionarile de scene erotice din filme si joaca, intre colectiile de reviste sau carti si iazul cu rate, ei vor uita adevaratul si unicul motiv al existentei lor, acela de a dona organe. In scurta lor viata, care se intinde pret de un numar limitat de „donatii”, ei asteapta plini de speranta ziua cind vor avea parte de libertatea din spatele gardului de sirma ghimpata si cind vor inceta sa mai fie simple some, corpuri cultivate pentru piese de schimb.

Recenzie:  V-am mai spus că ador să cumpăr cărți fără să știu mai nimic despre ele? Îmi place să descopăr, să mă las surprinsă de autor și totul să fie complet neașteptat. Desigur, uneori mi-am luat și „țeapă”, dar de și mai multe ori am dat peste cărți bune, foarte bune și extrem de bune.După copertă și titlu, m-a dus puțin cu gândul la o poveste siropoasă de dragoste care mă va irita într-o oarecare măsură, dar mare mi-a fost mirarea când am dat peste o distopie.

Să nu mă părăsești spune o poveste emoționantă despre o societate unde știința a evoluat într-acolo încât au fost create clone, donatori de organe, astfel încât oamenii pot apela la ei de fiecare dată când au nevoie de un transplant. Acest lucru m-a surprins și m-a îngrijorat în același timp. Gândiți-vă cum ar fi să ai pe cineva drag bolnav și, în loc să aștepți luni, poate chiar ani, pentru un transplant, ai putea să apelezi la aceste clone! Pe de altă parte, deși le spunem „clone”, aceste ființe au și ele suflet, nu sunt cu nimic diferite de noi restu și e de-a dreptul grotesc să te gândești cum au fost ele create, crescute, de cum și-au trăit ele viața știind că unicul lor scop este acela de a muri. Okay, m-am dus cam departe, doar că această carte m-a făcut să mă gândesc foarte mult la povestea ei, am avut sentimente contradictorii și asta nu mi se întâmplă de multe ori.

Personajele mi-au plăcut foarte mult. Kathy, personajul din perspectiva căruia ni se povestesc toate întâmplările, a ajuns foarte ușor în topul meu cu personaje feminine preferate. Ea este printre puținii din generația ei care ajunge la o vârstă destul de înaintată (da, pentru ei 30 era un număr mare) și își amintește cu nostalgie de anumite momente din copilărie, adolescență, dar și maturitate. Este interesant modul în care evoluează, de la o copilă destul de naivă care știe puține lucruri despre ce-i rezervă viitorul, la o femeie matură, o îngrijitoare pricepută care știe cum să aducă o mică alinare pacienților săi. Pe de altă parte, prietena sa, Ruth, nu mi-a fost prea dragă. Știu că ar fi trebuit să am un sentiment de milă pentru ea, dar atitudinea pe care a avut-o pe tot parcursul cărții m-a făcut să am unele rețineri în privința ei.

Cartea transmite emoții extrem de puternice și-l poate face pe cititor să aibă sentimente contradictorii în legătură cu personajele, societatea și povestea în sine.

6 gânduri despre &8222;Recenzie – Să nu mă părăsești de Kazuo Ishiguro&8221;

1. Imi pare rau sa aud asta. Cartea nu e printre preferatele mele, dar chiar mi-a placut si consider ca merita. Cat despre film, n-am apucat inca sa ma uit la el, sunt adancita pana peste cap in carti si seriale. Poate cand voi avea dispozitia pentru astfel de filme…