Recenzie – Experiment (Divergent #3) de Veronica Roth

856848 Descriere: Societatea impartita pe factiuni in care Tris Prior credea cândva a fost distrusa – spulberata de violenta, conflicte si tradari. Astfel ca atunci cand i se ofera sansa de a explora lumea dincolo de limitele cunoscute, Tris este pregatita. Poate ca, in afara orasului, ea si Tobias vor putea duce o viata noua, lipsita de minciuni, loialitati puse sub semnul intrebarii si amintiri dureroase. Insa noua realitate a lui Tris e si mai periculoasa decat cea pe care a lasat-o in urma. Vechile descoperiri devin imediat de neinteles. Adevarurile noi si explozive schimba inimile celor pe care ea ii iubeste. Si, o data in plus, Tris trebuie sa lupte pentru a intelege complexitatea naturii umane – si pe ea insasi –, fiind in acelasi timp nevoita sa faca fata unor alegeri imposibile despre curaj, loialitate, sacrificiu si iubire. Narat dintr-o perspectiva duala captivanta, Experiment conduce seria Divergent catre un final tulburator, dezvaluind secretele lumii distopice care a captivat milioane de cititori. Recenzie: Cred că nu mai are rost să adaug faptul că dacă n-ați citit Divergent și Insurgent (recenziile aici și aici), nu prea aveți de ce să citiți această recenzie, n-o să înțelegeți nimic. În primul rând, am observat că mai toți ctitorii au fost spoiler-iți în legătură cu finalul și dacă ești unul dintre puținii oameni care nu știu nimic, poți să stai calm deoarece nu voi face nici o gafă *sper*  și nu-ți voi distruge plăcerea lecturii. Ei bine, eu nu sunt genul de om care nu citește o carte doar pentru că îi știe finalul și mai ales când e vorba de una din seriile mele preferate. Dacă în cel de-al doilea volum Tris a fost cea care m-a cam călcat pe nervi, de data aceasta Tobias i-a luat locul. Mă învățasem cu Four cel calculat, ce ia mereu deciziile corecte și se gândește de 2 ori înainte de a face un lucru și în loc de toate astea dau peste un copil care se lasă manipulat, care ia în seamă toate prostiile spuse de alți și se avântă în a face acțiuni negândite. Deși atitudinea lui Four lasă de dorit, Tris mi s-a părut mai matură, făcând comparație cu volumul 2. Ea devine un personaj cu un caracter complex și remarcabil, este matură și dă dovadă de înțelepciune de multe ori, își învinge temerile și găsește în interiorul ei puterea de a-i ierta pe toți cei ce i-au greșit. A fost de parcă autoarea a inversat personalitățile celor doi. Mi-a plăcut faptul că această carte e narată atât din perspectiva lui Tris, cât și din perspectiva lui Tobias. Recunosc că uneori era derutant: citeam un capitol mă obișnuiam cu gândurile personajului, iar după treceam la gândurile celuilalt. Mai am un lucru de lămurit: titlu. A fost o întreagă dezbatere pe faptul că nu s-a păstrat titlul original. Eu cred că n-are nici cea mai mică legătură. Experimant sau Allegiant, cui îi pasă? Tot ce contează e conținutul și din punctul meu de vedere acesta este foarte bine tradus.

„Sunt cu el pentru că asta aleg, în fiecare zi în care mă trezesc, în fiecare zi în care ne certăm sau ne minţim sau ne dezamăgim unul pe celălalt. Îl aleg pe el în repetate rânduri şi el mă alege pe mine.”

10806249_786731568066663_465306765924254041_n

SPOILER! SPOILER! SPOILER! SPOILER!

Acum să-mi dau cu părerea despre marele final și când spun mare, nu exagerez deloc .Toți cei ce au citit trilogia au rămas șocați de moartea lui Tris. Eu personal sunt între. Nu cred că mi-aș fi dorit un final super happy în care Tris și Tobias să zburde pe câmpie alături de unicorni ș fluturași, având un curcubeu deasupra. Mă așteptam la un final marcant, dar nu să omoare personajul principal. Mi s-a părut o strategie ieftină de marketing. Și a fost atât de aiurea să supraviețuiască unui ser al morții și, totuși, să moară împușcată. Dacă tot omori un personaj, fă din asta ceva remarcabil, nu transforma totul într-o telenovelă. Aș fi preferat să-și facă serul morții efectul și cu ultimele puteri ea să-i reseteze pe toți. M-a descărcat și în această privință. :))