Recenzie – Lolita de Vladimir Nabokov

lolita_-_coperta1

Descriere: Din cauza subiectului sau extrem de socant – pasiunea morbida a unui barbat matur pentru o fetita de doispre­zece ani –, romanul Lolita a fost respins de editori, fiind publicat in Statele Unite abia dupa aparitia sa in Franta. Construita pe schema mitologica a povestirilor cu fauni si nimfe, Lolita este insa, inainte de toate, un poem de dragoste inchinat limbii engleze si posibilitatilor sale expresive.

Poveste a iubirii obsesive si blestemate a lui Humbert Humbert pentru nimfeta Dolores Haze, capodopera lui Vladimir Nabokov a fost, pe rind, carte interzisa, roman scandalos, obiect de cult, pentru a deveni apoi un roman clasic al secolului XX.

Cartea a stat la baza a doua celebre ecranizari, prima in regia lui Stanley Kubrik, cu James Mason in rolul principal, a doua sub bagheta regizorala a lui Adrian Lyne, cu Jeremy Irons in rolul lui Humbert Humbert.

Recenzie: Lolita. Da, e imposibil să vă numiți cititori înrăiți și, totuși, să n-auziți cel puțin o dată numele acestei cărți. Lolita ne dezvăluie povestea unui bărbat care ajunge să fie obsedat de o fată de doar 12 ani. Desigur, până să o cunoască pe ea au mai fost și alte incidente care dezvăluiau această latură a bărbatului. Dar ea a fost apogeul, a fost mai presus de tot ce i se întâmplase până în acel moment, a fost Lolita. Acest roman a atras foarte multe critici, ajungând la un moment dat să fie interzis, blamat, ca mai târziu să fie caracterizat ca un roman clasic, un must-read.

large.jpg5E prima oară când citesc o astfel de carte. Încă de când am văzut-o, m-a intrigat, m-a făcut să vreau să citesc povestea din spatele cuvintelor. Autorul are un stil greoi/complicat, uneori folosind cuvinte prea mari pentru a descrie ceva simplu. Acest lucru este uneori interesant, alteori plictisitor, mai ales când vrei să afli ce se întâmplă în continuare, iar el îți descrie în 10 pagini nu știu ce loc, folosind denumiri de orașe/dealuri/munți de care n-ai auzit niciodată.E ca și cum ai avea o foaie albă în față și în loc să-i spui cuiva că este o foaie albă, începi s-o descrii în 2 pagini ( nu știu cum ai putea să o descrii în atât de multe cuvinte , dar e doar un exemplu :)) ). Și acesta e motivul pentru care n-am putut să-i dau 5/5, deși povestea e incredibilă și m-a ținut cu sufletul la gură.Nu știu ce să zic, poate peste câțiva ani vor reciti cartea și mi se vor părea logice toate acele descrieri, dar momentan nu le văd rostul.

Mi-a plăcut faptul că autorul te poate face să-l înțelegi pe Hubert. A iubit-o pe Lolita și ar fi făcut orice pentru ea. Totuși, e imposibil să nu-l judec pentru ceea ce a făcut. A distrus 2 vieți, pe cea a Lolitei și pe cea a mamei ei. A profitat de faptul că era singurul colac de salvare al fetei și asta îl face demn de dispreț. „Minte bolnavă” . Aceasta e singura scuză pe care o găsesc și tot nu mi se pare o scuză destul de bună.

Am atât de multe sentimente contradictorii legate de personaje și de carte, încât mă mir că am reușit să duc această recenzie la sfârșit. Per total, recomand cartea, dar trebuie să fiți pregătiți sufletește pentru descrieri :))

Dintr-o dată ne-am pomenit îndrăgostiţi nebuneşte, o dragoste chinuitoare, stângace, neruşinată; lipsită de speranţă, aş adăuga eu, fiindcă această frenezie a posesiunii reciproce s-ar fi putut alina doar dacă particulele sufletelor şi trupurilor noastre s-ar fi contopit şi asimilat, dar iată că nu eram în stare nici măcar să ne împerechem, aşa cum copiii mahalalei ar fi găsit cu uşurinţă ocazia să o facă.

2 gânduri despre &8222;Recenzie – Lolita de Vladimir Nabokov&8221;

1. Si eu vreau sa citesc cartea asta de mult timp si tot nu am reusit sa pun mana pe ea. Iar acele 2 pagini albe de care vorbesti tu sunt nimic pe langa uriasele descrieri din Mizerabilii. Eram nerabdatoare sa aflu ce se intampla mai departe iar paginile alea pur si simplu nu se mai terminau. E destul de enervant si aproape ca iti vine sa le sari cateodata. ;))