Recenzie ~ Comedianta de Wladyslaw Reymont

ImagineTeatrul este un altar , iar repezentaţiile , ritualuri sfinte în cinstea divinitaţii !

Am avut aşteptări mari de la această carte , doar e din colecţia Nobel , cum să nu ai aşteptări doar cănd auzi numele colecţiei ? Pot spune că a ajuns la nivelul aşteptărilor mele.

Bukowiec, staţia de cale ferată de pe linia spre Dabrowa , un loc liniştit cu oameni care au o viaţă normală la sfărşitul secolului al XIX-lea . După ce se întoarce acasă , la tatăl său , Janina Orlowska este cerută în căsătorie , dar ea nu vrea această viaţă plictisitoare de soţie , nu vrea să fie în rănd cu celelalte femei , vrea să trăiască şi să fie liberă ! Tatăl ei devine nervos din cauza ” nesăbuinţei de care dă dovadă ” şi o alungă de acasă .

Aşa că Janka – aşa este numită Janina , cred că este o poreclă – , care nu vrea să se înjosescă în faţa tatălui , pleacă să-şi împlinească visul de a deveni actriţă , vis în care şi-a pus toate speranţele . Da , dar este doar un vis. Ajunsă într-un oraş – cred că era chiar Varşovia daca-mi aduc bine aminte – este angajată la un teatru drept coristă . Dar acolo descoperă că nu talentul este cel cautat , iar relaţiile pe care le ai contează mai mult şi dacă nu ai aceste relaţii trebuie să fii un linguşitor .

De aici pornesc toate nenorocirile Jankăi : primeşte un salariu mic , nu i se oferă un rol mai important , rămâne fără bani , abia găsind ceva de mâncare , şi astfel vede adevărata faţă a teatrului de atunci : mizeria , rolul pe care îl joacă oamenii şi în afara teatrului , ura , invidia şi indiferenţa  lor  .” Numai dacă vei trece cu bine prin acest iad vei ajunge o mare artistă ! ” . Desigur că ar fi putut să se întoarcă acasă , la tatăl ei , dar orgoliul ei este prea mare . Toate o duc pe Janka într-un moment crucial , nu vă spun mai mult  , aş strica frumuseţea cărţii .

După ce am terminat cartea m-am gândit la ceva : au trecut aproximativ 100 de ani de atunci şi aproape nimic nu s-a schimbat . Nu mă refer doar la teatru , mă refer în general , la visurile oamenilor ce se sting încet-încet din lipsa banilor . Mă înteb : Se va schimba vreodata ceva ?

– Dar e bine oare să te îndepărtezi atât de egoist de lume ?
  – Tocmai în asta constă înţelepciunea . Să nu doreşti nimic pentru tine , să nu te îngrijeşti de nimic şi să rămâi indiferent , iată spre ce trebuie să tinzi!

P.S. : Este o recenzie mai veche , n-am avut timp să scriu una la cărţile citite recent . Da , este şi şcoala , dar momentan Balul Bobocilor îmi ocupă aproape tot timpul , mai exact dansul pe care trebuie să-l pregătească clasa noastra pentru un fel de concurs între clase . Şi repetăm aproape zilnic . Îmi rămâne puţin timp pentru citit . Momentan , sunt la jumătatea celui de-al 3-lea volum al Academiei Vampirilor ( sper să scriu în curănd recenziile primelor 2 volume ) , dar m-am oprit pentru a citi primul volum din Moromeţii . Sunt 400 de pagini , cu scris mic , şi profa vrea să-l citim până miercuri .Pff… . Lăsând micile mele probleme , voi ce mai faceţi ? Ce mai citiţi ?

4 gânduri despre &8222;Recenzie ~ Comedianta de Wladyslaw Reymont&8221;

1. Mi-a plăcut şi mie foarte mult la vremea când am citit-o. Mă bucur că ai citit-o şi tu şi că ai scris aşa frumos despre ea. Am doar o observaţie de făcut – Janka – nu este o poreclă ci un diminutiv al numelui Janina, aşa cum ar fi Nelu pentru Ion. Felicitări petnru articol şi pentru lectură 🙂 Succes la şcoală!